Cinta Hati Saya

Thursday 23 June 2011

"yang dah jadi tu jadilah...barang yang lepas jangan dikenang" - chichi


Entri kali ni kisahkan pasal skop hidup.
Ingat pulak kate si chichi   ‘’sekarang aku redha je’’
Kawan lagi sorang asek ckp ‘’rugi rugi!!’’
Dan aku pulak asek cakap ‘’kalau ade rezeki ,ade la tu..’’

** HUHU..muke redha memang macam ni kan.. **

Tapi bile difikirkan balik..rezeki bukan datang bergolek pon..tuah pn mungkin  tak  dtg melayang..
Nak rezeki kenalah berusaha..sunatullah..
Kalau kite bagi sikit,sikit la kite dapat..kalau diberi banyak,banyak la dapat contohnye beri tumpuan dalam pelajaran..
TAPI..kalau BERKONGSI sedikit,masing masing akan dapat sedikit..kalau banyak BERKONGSI dapatlah LAGI banyak..
 
::TARGET::
                       ** fokus fokus..kalo tak kecewa bagai ~ **
Sesetengah kawan selalu gak tanye target bape? Target u mane? Target kos ape?
Memang wajib ke target tu.. kadang2 terpikir jugak ,target ni boleh makan diri..yelah! bagi aku target tu macam letakkan harapan menggunung.. kalau dah target mesti ade fokus. Sekali tersasar target memang sedih bagai.. sebab tuh la lebih prefer redha je dengan ape yang jadi…bersyukur dengan ape yg dapat,tak semua yang kite nak kite dapat sekelip mata.. Tuhan dah tentukan yang terbaik bagi orang yang dikehendakiNYA,.

 ** jangan terlalu mengharap sesuatu yang tak pasti **

tak perlu risau lagi dengan target itu..asalkan terima dengan redha sudah cukup. Betul tak ?? (angguk lah!)
Tapi aku sangat kasihan dan tak setuju bagi sesetengah orang yang kecewa sampai nak bunuh diri.. sia sia je hidup kan? Tapi cukup memalukan la kalau niat nak bunuh diri tuh las las kena tahan polis sebab cubaan bunuh diri tak jadik! Haisyhhh.. malu benor miker..



::  DENGKI ::
** kalo dah dengki macam ni la jadinye.. grrrr.. tgk kat belakang tuh! RAWRR !! **

Yang ni lagila tak paham dengan sesetengah orang yang ade perasaan cam ni. Memang lumrah hidup ade turun naik. Ade kurang lebih then mestilah ade yang suka ade yang tak suka kan.. tapi yang dalam kotak fikiran nih, bagi aku orang yang dengki ni orang yang hanya menilai kelebihan yang kite ade yang mungkin dia takde or terkurang sikit..
** okay. aksi macam ni dah pernah jadik ,
dengki : tak leh orang lebih sikit **


perkataan ‘dengki’ ni pendek je bunyi die..tapi kesan die banyak ouhh.. dari dengki bole jadi gaduh,boleh jadi fitnah boleh pecahbelahkan manusia..biase lah. Kerja2 pecahbelahkan manusia ni semua kerja syaitan. Kalau dah iblis kreatif sangat bab-bab pecah2kan orang  so,kite pon boleh jadi kreatif dengan menahan dan tak melibatkan diri ke arah unsur2 pecahbelah kan? 


 **DEBUSHHHH! amek kau sebijik !  unsur-unsur pecah belah boleh 
bermula dari dengki atau fitnah **



Jadi, tak payah kot nak dengki-dengki… terima lah segala kekurangan dan rezeki yang anda dapat masing-masing..redha je okay? Tapi yang mane boleh topup ,topup la bagi lebih sikit.. semua ni atas usaha sendiri jugak.. nak lebih,usaha lebih..jangan jadikan isu dengki sebab kesalahan diri sendiri.. aku pun mmg pernah dengki. Tipu la kalau cakap tak pernah,tp logically  salah sendirik jugak! Sape suh tak buat betol2.. sebelum fikirkan orang lain tengoklah diri tuh macam mana okay ..difikirkan balik,tak patut dengki medengki  malah berusahalah sendiri. Itu baru puas hati dengan hasilnye nanti.. dan yang didengki oleh orang lain tu, tak perlulah terlalu menunjukkan kelebihan yang ada..kalau tak macam-macam boleh jadi., kalau dah pernah jadi pun,redha je... terima iktibar dari setiap kejadian yang berlaku :)



:: FITNAH SEMATA –MATA ::
 ** jangan fitnah saye.. saye tak bersalah lah :'( **
Yang ni bukan setakat boleh jatuhkan maruah sendiri malah bole conteng arang itam di muka muka mereka yang tak bape nak itam macam arang (hihi). Malu  kot kena fitnah yang tak berasas. Tapi takpelah, mesti REDHA. Terima je ape yang jadi..sesungguhnya setiap yang berlaku ade hikmahnya..bagi aku,fitnah ni salah satu ujian di mane tak semua orang rase dan tak semua orang dapat iktibar dari ape yang berlaku. Dari situlah jugak akan timbulnya satu semangat untuk menempuh segala ranjau-ranjau dan titian hidup dengan lebih cekal dan tabah ! yeahh! Itulah namenye hidup. Ada masam manisnye. Kalau dah difitnah sedikit tapi sampai tak leh nak tahan,macam mane nanti kite nak didik anak-anak dan generasi kite supaya bersabar tempuhi hidup, kalau tak down mereka dibuatnye.. dan bagi mereka-mereka  yang suka sebar fitnah, sudah-sudah la tu nak jatuhkan reputasi orang. Kau tak dapat ape kau nak ,kau tak puas hati dengan orang, jangan pulak name orang kau petik..bagi semangat bukan bagi fitnah lah..
** bagi semangat cam nih, bukan tabur fitnah lah !! **

dan untuk yang difitnah,jangan terlalu difikirkan sangat,biasala..mulut orang tak boleh nak tutup redha je..sesungguhNya,Tuhan lebih mengetahui dari apa yang berlaku..buat yang cepat percaya cakap orang, even orang tu rapat dengan kau pun tolonglah jangan letakkan 100% percaya kau tu kat die.. kau tau ke ape2 disebalik bait2 kata mereka? Kot2 lah fitnah..tanya tuan empunya badan dulu sebelum percaya bulat2… dan bagi aku sendiri hanye memegang prinsip ‘selagi benda tuh tak kuar sendiri dari mulut aku,jangan percaya cakap orang boleh tak ?’ tulah yang aku selalu pesan kat kawan-kawan aku..hehehe.


Moral selepas penat tangan merapu : Hidup ni macam cuaca. Ada panas,sejuk, suhunya tak sama. Dan kebahagiaan itu umpama pelangi. Kekecewaan itu bagai hujan. Sebelum munculnya pelangi,hujan terlebih dahulu menyapa bumi.



 
Jadi, bagi mereka yang selesa dan suka dengan kehadiran dua elemen ini, beerti mereka redha dan selesa dengan kekecewaan dan kebahagiaan dalam hidup. :)
Renung-renungkan ~~

No comments:

Post a Comment